Porsche Taycan

در سال 2019 شرکت خودروسازی آلمانی پورشه که در منطقه اشتوتگارت واقع است اولین خودروی الکتریکی شهری را معرفی کرد،
Porsche Taycan دارای دو موتور الکتریکی (که جمعاً حدود 560 کیلووات توان دارند) یکی در محور جلو و یکی در محور عقب است و می تواند صفر تا صد را در 2.8 ثانیه طی کرده و به سقف سرعت 267 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

اما این پایان ماجرا نبود و پورشه خواهان این بود که علاوه بر جای گزینی موتور الکتریکی نسبت به موتور های بنزینی، از مواد اولیه ای مانند پلاستیک آرماتور بندی شده با الیاف طبیعی استفاده کند تا این شرکت زیر مجموعه ی فولکس واگن، اعتبار «سبز» خود را در بین رقبای خود افزایش دهد.

Porsche Taycan

.

.

.

.

.

Porsche Mission R

بدیهی است که مسابقات اتومبیل رانی فعالیتی زیست محیطی به جهت مصرف سوخت وافر خودرو ها و کامیون های در حال مسابقه دادن نیست. همزمان که تولیدکنندگان خودرو ( OEMs ) برای بالا بردن اعتبار “سبز” خود فعالیت می کنند، توجیه ورزش های موتوری دشوارتر می شود.


خودروی مسابقه ای Porsche Mission R دارای موتور 320 کیلووات (کیلووات) در محور جلو و موتور 480 کیلووات در محور عقب است و می تواند از سرعت صفر به 62 مایل در ساعت طی 2.5 ثانیه میرسد.

Porsche Mission R

هنگام معرفی این خودرو در نمایشگاه IAA MOBILITY در مونیخ آلمان، رئیس هیئت اجرایی Porsche AG آقای Oliver Blume گفت: ” چشم انداز مطالعه مفهومی ما از موتورهای برقی جهت استفاده همه مشتریان خودروهای مسابقه ای خواهد بود. Mission R شامل همه چیزهایی است که در اینده ساختار پورشه را استحکام میبخشد: مانند عملکرد ، طراحی و پایداری.”


Michael Mauer ، رئیس Style Porsche ، می افزاید: “این خودرو دارای نشانه هایی است که مؤید مدل تولید آینده و البته، به معنی صرفا مسابقه خالص است!”


اما این بحث فقط در مورد یک ماشین برقی نیست. پورشه قصد دارد تا سال 2030 از الایندگی کربن رها باشد ، بنابراین اجرای Mission E بخشی از رویکرد کربن زدایی آن است.

Porsche Mission R

مهندسان پورشه برای کاهش جرم و همزمان اطمینان از ایمنی راننده نوعی «اسکلت بیرونی» را ساختند، یک ساختار قفس مانند پلاستیکی تقویت شده با الیاف کربن (CFRP).


شش قطعه پلی کربنات در اطراف قفس CFRP وجود دارد تا بتوان از بیرون آن را مشاهده نمود و دید بیشتری را برای راننده فراهم کند.


نقش سبز زیست محیطی واقعی، استفاده از پلاستیک تقویت شده با الیاف طبیعی (natural fiber-reinforced plastic یا NFRP) برای درها، باله های جلو و عقب و غیره است. به غیر از نمای بیرونی، NFRP برای تولید پوسته صندلی نیز استفاده می شود.

الیاف مورد استفاده از جنس کتان هستند که از طریق همکاری بین خودروساز، وزارت غذا و کشاورزی فدرال (BMEL)، موسسه تحقیقات چوب Fraunhofer (Fraunhofer WKI) و تأمین کننده مواد Bcomp (Fribourg ، سوئیس) به دست می آید.


به گفته پورشه، در حالی که کتان از طریق کشاورزی به دست می آید، هیچ “تعارض و تداخلی با کشت محصولات غذایی” وجود ندارد. علاوه بر این، یکی از مزایای چک لیست زیست محیطی این است که تولید این الیاف با 85 درصد CO2 کمتر از زمان تولید الیاف کربن اتفاق می افتد.


حتی لاستیک های Mission R، که به طور خاص توسط شرکت Michelin (فرانسه) برای این خودرو طراحی شده، به طور کامل از مواد زیست پایه و تجدیدپذیر ساخته شده است.


Michael Steiner عضو هیئت اجرایی تحقیق و توسعه در Porsche AG خاطرنشان می کند: “ورزش ها و مسابقات موتوری آینده بیشتر برقی، دیجیتالی و متصل تر خواهند بود. و باید با ثبات تر شوند.”

برگردان: مسعود خلج

اطلاعات بیشتر در سایت پورشه:

https://motorsports.porsche.com/international/en/article/2021/09/06/cars-concept-study-mission-r

بازگشت به صفحه اصلی